پلاستو وود

چوب پلاست

سوالات متداول چوب پلاست

سوالات متداول چوب پلاست: سوالات متداولی که در رابطه به چوب پلاست و محصولاتی از این نوع پیش می آید را در سوالات زیر می توانید به پاسخ مناسب برسید.

پلاستو وود (چوب پلاست) چیست؟

یکی از سوالات متداول چوب پلاست این است که این محصول چیست؟ پلاستو وود در واقع یک نوع کامپوزیت پلیمری می باشد که ترکیبی از ذرات چوب و پلاستیک است. فاز پرکننده ی چوبی آن می تواند شامل انواع مختلفی از الیاف لیگنوسلولزی مانند چوب، پسماند کشاورزی، بامبو و… باشد و فاز پلیمری آن نیز پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پی وی سی و… باشد.

فرق میان پلاستو وود و ترمو وود در چیست؟

پلاستو وود یک نوع کامپوزیت پلیمریست که از ترکیب پودر چوب و پلیمر توسط دستگاه اکسترودر و یا تزریق ساخته می شود اما ترمو وود تخته و یا الواریست که از برش های مختلف تنه درخت حاصل شده و بوسیله دستگاه های مخصوصی وارد پروسه دمایی خاصی شده و خشک می شود.

مقاومت های فیزیکی و مکانیکی پلاستو وود در مقایسه با ترمو وود چگونه است؟

بطورکلی مقاومت های مکانیکی و فیزیکی پلاستو وودِ تولید شده با فرایند و مواد استاندارد، بیشتر از ترمو وود می باشد.

آیا پلاستو وود ضد آب است؟

به زبان علم و پژوهش، خیر، ضد آب نمی باشد. بلکه دارای جذب آب بسیار اندکی است و به همین دلیل است که بطورکی به آن “ضد آب” می گویند. میزان جذب آب نمونه های پلاستو وود با فرمولاسیون مناسب در 24 ساعت غوطه وری در آب معمولا 1 تا 2 درصد می باشد.

وزن پلاستو وود نسبت به چوب و یا ترمو وود به چه صورت است؟

کامپوزیت های پلاستو وود با توجه به پلیمر مصرف شده در آن ها، دارای دانسیته های متفاوتی می باشند و وزن شان در مقایسه با چوب و یا ترمو وود بالاتر است و به بیش از 2 برابر می رسد.

آیا رنگ پلاستو وود ثابت است و در بلند مدت تغییری نمیکند؟

هیچ محصولی را نمی توان یافت که در محیطهای بیرونی و در مقابل نور خورشید و تاثییرات اشعه UV مقاومت مطلقی در برابر تغییر رنگ داشته باشند. کامپوزیت های پلاستو وود هم از این موضوع مستثنی نیستند. این نوع کامپوزیت ها اگر در تولیدشان از مواد مرغوب و فرمولاسیون درستی استفاده شده باشد، دارای ثبات رنگی مطلوبی هستند.

اما بطورکلی به مرور زمان ممکن است دچار رنگ باختگی به میزان 5 الی 15 درصد شوند و این اتفاق معمولاً در بازه زمانی سه تا شش ماهه اول پس از نصب اتفاق می افتد. همچنین باید بدانیم که این میزان تغییرات در محل پروژه محسوس نبوده و تغییرات الزاماً به معنای کمرنگ شدن نیست.

آیا استفاده از انواع مختلف پلیمرها در ساخت کامپوزیت های پلاستو وود ممکن است سرطان زا باشد؟

خیر. هیچ پژوهشی این موضوع را نه تنها ثابت نکرده بلکه اشاره ایی هم به آن نکرده است! بعضاً تولیدکنندگانی در جهت تخریب محصولات همکاران و یا رقبا، این موضوعات را طرح می کنند. استفاده از پلیمرهای پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پی وی سی و… را می توان در گوشه کنار محیط کار و خانه ی خود دید. از ظروف آشپزخانه گرفته تا بسته بندی مواد غذایی و بهداشتی.

توجه داشته باشید در این پرسش، مبحث سرطان زا بودن نوع پلیمر را مطرح کردیم و ممکن است کامپوزیت تولیدی با پلیمرهای مختلف در خواص گوناگون با یکدیگر متفاوت باشند. لازم به ذکر است که بیشترین حجم نوع پلیمر مصرفی در ساخت کامپوزیت های چوب پلاست در جهان مربوط به پلی اتیلن می باشد.

ماندگاری محصول پلاستو وود چه میزان به طریقه نصب و زیرسازی صحیح وابسته است؟

طریقه اجرا و زیرسازی استاندارد و اصولی، مهمترین نکته در اجرای پروژه هایی است که از متریال پلاستو وود استفاده میکنند. شاید بیش از 50 درصد از آسیب های ایجاد شده در این نوع محصولات در چندساله گذشته، به عدم اجرا و زیرسازی مناسب بازگردد. لذا تاکید می شود در هنگام خرید دستورالعمل نصب را از فروشنده دریافت نمایید و در غیر اینصورت اجرای پروژه خود را به افراد با سابقه کارِ اجرایی و متخصص واگذار نمایید.

میزان گارانتی محصولات پلاستو وود بطور استاندارد و معقولانه باید چه مدت باشد؟ آیا گارانتی های 15 و یا 25 ساله صحت دارد؟

به باور ما مدت زمان گارانتی محصولات چوب پلاست بطور معقولانه و منطقی دو سال است. گاهاً با جستجو در میان تولیدکنندگان مطرح دنیا به اعداد بالاتری می رسیم اما باید به این نکات توجه و در مورد آنها تحقیق کرد:

1- تفاوت سطح تکنولوژی تولیدات مطرح جهانی 2- تفاوت “گارانتی” و “وارانتی” 3- تفاوت بالای قیمت محصولات مطرحِ جهانی و داخلی. در مورد آن دسته از شرکت های داخلی که تولیدات خود را مدت های طولانی مانند 20 سال گارانتی می کنند ذکر چند نکته الزامیست:

2- آیا شرکت های فوق همراه با فروش اجناس شان برگه گارانتی معتبر بلحاظ حقوقی ارائه میدهند که قابل پیگیری باشد یا فقط این گارانتی را کلامی ارائه می دهند؟! 2- بیاید فرض کنید که در سال 1395 محصولی را از یکی از این شرکت ها خریداری کرده اید و آنها، محصول شان را 20 سال گارانتی میکنند.

حال پس از گذشت مثلا 18 سال، محصول استفاده شده دچار آسیب های متعددی شده است، اکنون سال 1413 است! آیا شرکت فوق وجود خارجی دارد؟! آیا به آن مراجعه می کنید تا خسارت محصولی را که 18 سال پیش خریداری کردید را دریافت کنید؟ آیا امکان پیگیری وجود دارد؟ پیشنهاد ما به شما این است: از فروشندگان صادق خریداری کنید و هر صحبتی را بدون ارائه دلیل، منطق و مدرک نپذیرید.

پس از چه مدت محصول سفارش داده شده به دست مشتری می رسد؟

مدت زمان تحویل به موجودی انبار، نوع سفارش، مقدار سفارش و… بستگی دارد. ولی معمولا مدت زمان زیادی نمی برد.

آیا پلاستو وود نیاز به رنگ زدن دارد؟

خیر. با توجه به نوع فرایند تولید و پیگمنت های مصرفی در این محصول تمامی قسمت های محصول یک رنگ مشخص دارد. یعنی تفاوت رنگی میان سطح و عمق کار وجود ندارد. اما همانند محصولات چوبی رنگ پذیر است و اگر مشتری به هر دلیل بخواد محصول خریداری شده را رنگ آمیزی کند میتواند این کار را با رنگ های مخصوص این محصول انجام دهید.

آیا محصولات پلاستو وود برخلاف ترمو وود نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد؟

اینکه بگوییم محصولات پلاستو وود به هیچ عنوان نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد، درست نمی باشد. در واقع تعمیر و نگهداری آن بسیار کمتر از محصولات چوبی مانند ترمو وود است. به عنوان مثال به هیچ عنوان نیازی نیست که مانند ترمو وود رنگ آمیزی های سالانه صورت گیرد.

آیا پلاستو وود نسبت به موریانه و حشرات و یا قارچ و کپک مقاوم است؟

پلاستو وودی که با فرمولاسیون استاندارد و کیفیتی مطلوب تولید شده باشد در برابر موریانه و حشرات و یا قارچ و کپک مقاوم است و جای هیچ گونه نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

کاربردهای مختلف پلاستو وود چیست؟ چه نوع چوب پلاستی مناسب کف و چه نوعی از آن مناسب نما است؟

پلاستو وود کاربردهای مختلف ساختمانی دارد. از این نوع کامپوزیت می توان به عنوان نماپوش، دیوارپوش در پروژه های روف گاردن، آلاچیق و پرگولا، مصنوعات چوبی، مبلمان شهری، کاور استخر و غیره استفاده کرد. در رابطه با نما و کف، نوع کاربرد آن بستگی به شکل مقطع، ضخامت و میزان مقاومت های مکانیکی آن دارد. قاعدتاً تولیدات سبک برای نما و و تولیدات سنگین با ضخامت دیواره های بیشتر، مناسب کف می باشد.

تفاوت قیمت پلاستو وود و ترمو وود چه مقدار است؟

در وهله اول باید بپذیریم هر کیفیتی، قیمتی دارد. بطورکلی قیمت هر متر مربع ترمو وود در مقایسه با پلاستو وود بیشتر بوده و گاها به بیش از 50 درصد می رسد. از عوامل اصلی گرانی ترمو وود می توان به این موضوع اشاره کرد که تمام ترمو وودهای مرغوب، وارداتی بوده و از کشور فنلاند وارد می شوند و در نتیجه قیمت بالایی داشته و این قیمت با افزایش نرخ ارز بشدت افزایش می یابد و بعضاً به بیش از دو برابر می رسد.

تفاوت بین پلاستو وود و چوب پلاست های موجود در بازار ایران چیست؟

علاوه بر کیفیت بالای محصولات پلاستو وود، مهمترین تفاوت در تکنولوژی تولید و همچنین دانش فنی فرمولاسیون این تولیدات است که ظاهر تخته ها را بسیار نزدیک به چوب طبیعی کرده و نقوش رگه ای و رنگیِ غیرهمگون در بافت تخته ها ایجاد می کند.

چرا بعضاً چوب پلاست هایی با قیمت پایین در بازار بفروش میرسد؟

بدون شک هیچ ارزانی بی دلیل نیست. بسته به کیفیت و همچنین خدماتی که هر تولیدکننده ارائه میدهد قیمت محصول تولیدی متفاوت می باشد. به این دلیل بعضی از تولیدکنندگان ترجیح میدهند بدون آینده نگری، محصولات خود را ارزان بفروشند و از سوی دیگر در تولید محصولات خود از مواد اولیه با کیفیت پایین استفاده می کنند که سبب آسیب کالای تولیدی در مدت کم میشود.

منظور از عملیات سطحی در پروفیل های چوب پلاست چیست؟

یکی دیگر از سوالات متداول چوب پلاست در مورد عملیات سطحی می باشد. بطورکلی زمانی که تخته های چوب پلاست تولید می شوند دارای سطحی براق هستند که اصطلاحا این سطح را “خام” می نامند. حال، بسته به درخواست مشتری می توان این سطح را بصورت “امباس” یعنی ایجاد خطوط و گره برجسته چوبی و یا سطح ماتِ سمباده خورده که بافت چوبی تری دارد (سند)، و همچنین ایجاد سطح “براش” که دارای خطوط مستقیم و نامنظم با عمق بیش از یک میلیمتر در سطح کار است، ارائه داد.