مروری بر چوب پلاست

مروری بر چوب پلاست


مروری بر چوب پلاست

مروری بر چوب پلاست نشان می دهد که کامپوزیت چوب پلاست یک محصول پانلی یا چوبی است که از پلاستیک بازیافتی و یا بکر و ذرات یا الیاف کوچک چوب ساخته شده است. کامپوزیت های چوب پلاست در مقایسه با تاریخ طولانی چوب طبیعی یا کامپوزیت های چوب سنتی مانند تخته خرده چوب یا تخته فیبر، محصولات نسبتا جدیدی هستند.

این برگه اطلاعات برخی از مراحل ساخت اولیه، خواص فیزیکی و مکانیکی، و همچنین کاربردهای اصلی چوب پلاست را خلاصه می کند.

با مروری بر چوب پلاست متوجه می شویم که کامپوزیت های چوب پلاست به طور گسترده ای در ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرند و با مخلوط کردن ذرات چوب به خوبی آرد و پلاستیک های بازیافتی ساخته می شوند. بازار چوب پلاست آمریکای شمالی تقریباً به 1 میلیارد دلار فروش رسیده است. این افزایش 200٪ بین سالهای 2001 و 2006 است و انتظار می رود که رشد سالانه 20٪ در 5 تا 6 سال آینده رخ دهد. با افزایش ظرفیت چوب پلاست، محصولات جدیدی مانند پایه درب، ریل و خط پنجره در حال توسعه هستند.

مزیت اصلی چوب پلاست این است که با از بین بردن مشکلات چوب، بهترین خواص چوب را حفظ می کند. کامپوزیت های چوب پلیمر یا مواد مرکب چوب پلاست از جمله مواد مهندسی و ساختمانی جدید هستند که در سال های اخیر به طور جدی مورد توجه قرارگرفته اند؛ تولید و مصرف این محصولات در سطح جهان با شتاب زیادی در حال گسترش است؛ موادی که دارای ظاهری شبیه به چوب هستند و در کاربردها اغلب به جای چوب استفاده می شوند و با فرآیندهای شکل‌دهی پلاستیک از جمله اکستروژن، تزریق، تزریق با فشار، انواع تکنیک های قالب‏گیری فشاری و حرارتی، پالتروژن و… تولید می شوند.

برخی از مزایا و معایب چوب پلاست

بزرگترین مزیت چوب پلاست رویکرد سازگار با محیط زیست آن در استفاده از چوب زباله و مواد پلاستیکی بازیافتی است. پلاستیک کامپوزیت چوب در مقایسه با چوب جامد هزینه نگهداری پایینی دارد. یکی از دلایل اصلی رشد سریع چوب پلاست هزینه چرخه عمر کم آن است.

به طور کلی، عرشه چوب پلاست در مقایسه با الوارهای تحت فشار حدود 15 درصد هزینه تولید بیشتری دارد، اما به هزینه نگهداری کمتری نیاز دارد. دوره بازپرداخت واقعی در مقایسه با مواد عرشه تحت فشار 3 تا 5 سال تخمین زده می شود. پایداری ابعادی عالی آن در کنار تنوع کمتر نیز می تواند از دیگر مزیت های اصلی محصولات چوب پلاست در نظر گرفته شود.

با مروری بر چوب پلاست متوجه می شویم که بیشتر تحقیقات در بسیاری از کشورها بر روی دوام و عمر مفید چوب پلاست به دلیل علاقه زیاد به استفاده در فضای باز متمرکز شده است.

در واقع، چوب پلاست در ابتدا به عنوان مقاومت طبیعی در برابر پوسیدگی در برابر حمله قارچ ها یا حشرات به بازار عرضه شد. با این حال، نشان داده شده است که چوب پلاست همچنان مقداری رطوبت را جذب می کند و در نهایت پوسیده می شود اما با سرعت بسیار کمتری نسبت به چوب جامد.

انبساط حرارتی، خزش (تغییر شکل وابسته به زمان)، چگالی بالا و اعمال دشوار رنگ از دیگر معایب چوب پلاست خواهد بود.

اصطلاح چند سازه های چوب پلاست به چوب به عنوان معرفی از مواد لیفی (فیبری) با منشأ گیاهی، منسوب است. چون می تواند به صورت آرد یا خاک اره یا پسماندهای کشاورزی به صورت برش شده، خرده شده یا آسیاب شده و یا انواع دیگر از الیاف طبیعی ماننده شاهدانه، کتان هندی و کنف باشد که بطور معمول در فرایند صنعتی مربوط، محصول جنبی هستند.

تاریخچه چوب پلاست

به طور کلی، ساخت چوب پلاست یک فرآیند دو مرحله ای است. ترکیبی از چوب و ترموپلاستیک مانند پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)، پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) و پلی وینیل کلراید (PVC) با یک قوام خمیر مانند مخلوط می شوند. اختلاط را می توان به صورت دسته ای یا مداوم انجام داد.

علاوه بر عنصر اصلی چوب با اندازه دانه های 20 تا 60 مش، مواد جفت کننده پلاستیک، تثبیت کننده، عوامل کف کننده یا رنگ نیز برای افزایش خواص محصول نهایی برای استفاده خاص اضافه می شود.

به عنوان مثال، روان کننده ها ظاهر سطح را بهبود می بخشند. سه روش متداول شکل دهی برای چوب پلاست وجود دارد. روش اکستروژن، که کامپوزیت مذاب را از طریق قالب وارد می کند، در شکل 1 نشان داده شده است. سومین کامپوزیت مذاب را بین نیمه های قالب فشار می دهد.

موادی که هم اکنون به عنوان چوب پلاست شناخته شده اند، نخستین بار در دهۀ 1960 با نام ترکیبات قالبی گرماگیر ظهور پیدا کردند. دیگر چند سازه های گرماگیر چوب نیز خیلی زودتر از این به وجود آمدند. تولید چوب پلاست در حال حاضر یکی از پویاترین و سریع ترین بخش های صنعت چوب محسوب می شود.

روند تولید چوب پلاست مثبت و رو به افزایش است ، 220،000 تن در اروپا در سال 2010 تولید شد و این ظرفیت در سال 2012 به 260،000 افزایش یافت. پیش بینی می شود تقاضای ایالات متحده برای چوب پلاست و محصولات چوبی پلاستیکی سالانه 6.9 درصد افزایش یابد و به 5.9 میلیارد دلار در سال 2020 برسد.

استفاده از چوب پلاست ها در بسیاری از بخشها از جمله محصولات باغ و حیاط ، بسته بندی ، کالاهای مصرفی یافت می شود. با این حال ، بخشهای اصلی رشد ، در سراسر جهان ، خودرو و محصولات ساختمانی هستند.

مزیت های چوب پلاست از جمله خواص فیزیکی خوب چوب پلاست

با مروری بر چوب پلاست متوجه می شویم که پایداری ابعادی چوب پلاست بهتر از چوب سنتی مانند ترمو وود است. محصولات چوب پلاست ترک نمی خورند و تغییر شکل نمی دهند و هیچ مشکلی مانند صرفه جویی در سطح و پیچ و تاب وجود ندارد. در تولید و پردازش ، می توان رنگ های مختلفی به محصولات اضافه کرد که به طور کامل تقاضای رنگ مشتری را برآورده می کند. انتخاب پذیری زیاد است و نیازی به تعمیر و نگهداری نیست ، که کمتر از هزینه نگهداری چوب سنتی مانند ترمو وود است.

ویژگی های محیطی چوب پلاست

محصولات چوب پلاستبر پایه پلیمر پلی اتیلن از نظر کیفیت ، وزن سبک ، محصول محکمی ایی هستند و مواد قابل بازیافت هستند

عمر چوب پلاست

با مروری بر چوب پلاست متوجه می شویم که بیشتر خواص فیزیکی و مکانیکی چوب پلاست عمدتاً به تعامل ایجاد شده بین چوب و مواد ترموپلاستیک بستگی دارد. یکی از کارآمدترین راه‌ها برای بهبود این تعامل، استفاده از یک عامل جفت کننده به عنوان یک افزودنی است. به طور کلی، چنین افزودنی‌هایی به سازگاری چوب آبدوست که رطوبت را به راحتی جذب می‌کند و پلاستیک آبگریز، فاقد میل ترکیبی برای آب، کمک می‌کند و امکان تشکیل کامپوزیت تک فاز را فراهم می‌کند و در نتیجه محصولی با ثبات ابعادی بهتری نسبت به چوب جامد ایجاد می‌کند.

در مقایسه با چوب معمولی ، مواد چوب پلاست چندین برابر عمر مفید دارند و می توانند به طور معمول برای 10-15 سال استفاده شوند. نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد و نیازی به رنگ آمیزی ندارد و در هزینه های زیاد مشتریان صرفه جویی می شود. چوب معمولی و ترمو وود نیاز به نگهداری منظم رنگ و هزینه های بالای نگهداری دارد.

تولید سفارشی چوب پلاست

محصولات کامپوزیت چوب پلاست را می توان با توجه به نیاز مشتری طراحی کرد. وزن ، مشخصات ، اندازه و رنگ محصولات کامپوزیت چوب پلاست می تواند سفارشی باشد و نیازهای مشتریان را به طور کامل برآورده کند.

استقامت محیطی چوب پلاست

این بزرگترین تفاوت بین چوب پلاست و چوب معمولی و ترمو وود است. چوب پلاست دارای مزایای ضد آب ، ضد رطوبت ، ضد حشرات ، ضد خوردگی ، مقاومت در برابر خوردگی ، بدون ترک خوردگی و بدون تغییر شکل است. چوب معمولی می تواند مشکلاتی مانند کپک زدن و ترک خوردن را پس از مدتی استفاده ایجاد کند ، که این مشکل اجتناب ناپذیر چوب های معمولی است.

چوب پلاست در روف گاردن

نیازی نیست که مصالح نمای بیرونی زشت باشند یا عملکرد محیطی را به خطر بیندازند: سقف ها مکان ایده آلی برای نصب  چوب پلاست هستند. زیرا باید در مقابل عناصر اب و هوایی مقاومت کنند و در عین حال، ساختمان هوشمندانه و زیبا به نظر برسد. در همین حال، بالکن ها، تراس های روی پشت بام یا سطوح نیم طبقه در فضای باز، همگی از مزایای پیچیده و در عین حال کاربردی که چوب پلاست به ارمغان می آورد بهره مند می شوند.

چوب پلاست در تایم استراحت

از آنجایی که باشگاه‌های سلامت، سالن‌های ورزشی، استخرها و چشمه‌های آب‌گرم به طور فزاینده‌ای در روتین‌های روزمره مردم قرار می‌گیرند، مشتریان انتظار دارند محیط‌هایی که آنها را به بازگشت وادار کند، روز به روز. کفپوش های چوب پلاستِ پلاستو وود در کنار جکوزی یا استخر شنا عالی به نظر می رسد و یا استفاده در اتاق های رختکن  به جای چوب و ترمو وود که در محیط های مرطوب و پرتردد بیشتر در معرض پوسیدگی است. آیا قصد دارید یک اقامتگاه اسکی یا استراحتگاه جنگلی باز کنید؟ چوب پلاست هایِ پلاستو وود یک انتخاب هوشمندانه است.

چوب پلاست در مراکز علمی

مراکز آموزشی، مانند مدارس، مهدکودک ها و کالج ها، اغلب وظیفه پیدا کردن مواد بادوام و در عین حال مقرون به صرفه را دارند که مراقبت از آنها آسان است و تا زمانی که ممکن است دوام بیاورند. هنگامی که روزانه هزاران جفت پا روی یک طبقه می‌چرخید، و همچنین مواد شیمیایی تمیزکننده‌ی صنعتی در آن مکان استفاده می‌شوند، به یک مصالح ساختمانی نیاز دارید – مانند یکی از محصولات چوب پلاستِ پلاستو وود – که ظاهر عالی و عملکرد فوق‌العاده‌ای برای سالهای آینده داشته باشد.

چوب پلاست در مراقبت های بهداشتی

چه یک آسایشگاه باشد یا یک مرکز توانبخشی، محیط های زیادی وجود دارد که محصولات چوب پلاست عملکرد ساختمان را تکمیل می کنند. محیط های مراقبت های بهداشتی به مواد ایمن، مقرون به صرفه، غیر سمی و با نگهداری کم نیاز دارند که باعث درد سرهای اضافی نمی شوند. با مقاومت در برابر رشد کپک و قارچ، محصولات چوب پلاست، کفپوش و نرده ها خطر سلامتی مرتبط با هاگ های موجود در هوا و رطوبت طولانی مدت را خنثی می کند. این ماده بادوام است و به راحتی تمیز و استریل می شود و آن را برای باغ بیمارستان ها، بالکن ها و تراس های دیگر ایده آل می کند.

استفاده از چوب پلاست در باغ

به بیرون بروید و در محیط های خارج از خانه یک اتاق باغ بسازید که عناصر طبیعت را در یک فضای نشیمن بگنجاند. مشکل این است که گیاهان، به ویژه انواع گرمخانه‌ای که در بسیاری از باغ‌ها یافت می‌شوند، به محیطی مرطوب نیاز دارند که کپک‌ها و حشرات را جذب می‌کند که از مواد پوسیده تغذیه می‌کنند. به‌جای کاشی ‌هایی که می‌توانند لغزنده شوند و چوب‌های ساده که ممکن است بد بو شوند، چوب پلاست را برای موادی با ماندگاری طولانی انتخاب کنید که در کنار طبیعت عالی به نظر می‌رسد.

استفاده از چوب پلاست در سوله ها و ساختمان های مدولار

در عصر WFH (دور کاری)، بسیاری از مردم در حال تغییر ساختمان ‌های موجود در فضای باز یا ایجاد ساختمان ‌های جدید هستند تا به عنوان یک دفتر عمل کنند.  چوب پلاست را به‌ عنوان محصولی انتخاب کنید که به صورت روزانه و روزانه عملکرد عالی دارد. همچنین  بازسازی یک قفسه ابزار قدیمی، و یا برای دیوارها و کفپوش ها عالی هستند و در طول سال ها به اندازه محصولات طبیعی مانند ترمو وود یا فرش، کثیف نمی شوند.

ویژگی های کامپوزیت چوب-پلاستیک (WPC)

چوب پلاست ها از ترکیبی از مواد تهیه شده در یک بافت خمیری ایجاد می شوند. از این رو، آنها را به هر شکل و اندازه مورد نیاز قالب گیری می کنند.

چوب پلاست ها را می توان برای مطابقت با مشخصات طراحی مورد نیاز رنگ یا رنگ کرد.

چوب پلاست ها در مقایسه با چوب معمولی از نظر زیبایی و یکپارچه بادوام هستند زیرا کامپوزیت ها در برابر رطوبت و پوسیدگی مقاوم هستند.

چوب پلاست نسبت به الوارهای معمولی مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارند.

عملیات حفاری، برنامه ریزی و سنباده کاری روی WPC ها مشابه کارهای چوبی معمولی انجام می شود.

ترکیب مواد افزودنی در طول ساخت WPC به محصول پایداری ابعادی بهتری نسبت به چوب معمولی می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید