نمونه کار های چوب پلاست

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست چیست؟ کامپوزیت چوب پلاست محصولات پانلی یا چوبی ساخته شده از پلاستیک و ذرات و الیاف چوب هستند. کامپوزیت چوب پلاست در مقایسه با سابقه طولانی چوب طبیعی یا کامپوزیت های چوبی سنتی مانند تخته خرده چوب یا تخته فیبر، محصولات نسبتاً جدیدی هستند.

چوب پلاست و الیاف چوبی

چوب پلاست چیست؟ کامپوزیت چوب پلاست (چوب پلاست) مواد مرکب ساخته شده از الیاف چوب/آرد و پلاستیک (ها) هستند. در ساخت کامپوزیت چوب پلاست علاوه بر الیاف چوب و  پلاستیک، می توان از دیگر مواد پرکننده لیگنوسلولزی و یا معدنی استفاده کرد.

چوب پلاستها یک زیر مجموعه از دسته بزرگتری از مواد به نام کامپوزیت های الیاف طبیعی-پلاستیک (NFPCs) هستند که ممکن است از دیگر پرکننده های سلولزی مبتنی بر فیبر مانند الیاف خمیر کاغذ، پسماند کشاورزی، بامبو، ضایعات و خاکه‌های صنایع چوبی استفاده شوند. ویژگی ‎های گسترده کامپوزیت های چوب و پلاستیک باعث کاربردهای گسترده ی این نوع محصول شده است. پلیمرها و الیاف چوبی در چوب پلاست در ساخت اين چندسازه ها محدودۀ وسيعي از پليمرها مانند پلی‎ پروپيلن، پلي اتيلن، پلي وينيل كلرايد، پلي استر و … به همراه پركننده هاي سلولزي شامل پودر و الياف حاصل از مواد چوبي، پودر و الياف حاصل از بقاياي محصولات كشاورزي و ضايعات حاصل از انواع كاغذ قابل استفاده می باشد.

اهمیت چوب پلاست

مزیت اصلی چوب پلاست این است که با از بین بردن مشکلات چوب، بهترین خواص چوب را حفظ می کند. کامپوزیت های چوب پلیمر یا مواد مرکب چوب-پلاستیک ” چوب پلاست” از جمله مواد مهندسی و ساختمانی جدید هستند که در سال های اخیر به طور جدی مورد توجه قرارگرفته اند؛ تولید و مصرف این محصولات در سطح جهان با شتاب زیادی در حال گسترش است؛ موادی که دارای ظاهری شبیه به چوب هستند و در کاربردها اغلب به جای چوب استفاده می شوند و با فرآیندهای شکل‌دهی پلاستیک از جمله اکستروژن، تزریق، تزریق با فشار، انواع تکنیک های قالب‏گیری فشاری و حرارتی، پالتروژن و… تولید می شوند.

اصطلاح چند سازه های چوب پلاست به چوب به عنوان معرفی از مواد لیفی (فیبری) با منشأ گیاهی، منسوب است. چون می تواند به صورت آرد یا خاک اره یا پسماندهای کشاورزی به صورت برش شده، خرده شده یا آسیاب شده و یا انواع دیگر از الیاف طبیعی ماننده شاهدانه، کتان هندی و کنف باشد که بطور معمول در فرایند صنعتی مربوط، محصول جنبی هستند.

عمدتا در یک کامپوزیت، سه ناحیه متمایز شامل: فاز پیوسته، فاز غیر پیوسته و فصل مشترک (interface) وجود دارد این دو فاز تعیین کننده خواص و رفتارکامپوزیت می باشند.

تاریخچه چوب پلاست به چه سالی بر می گردد؟

موادی که هم اکنون به عنوان چوب پلاست شناخته شده¬اند، نخستین بار در دهۀ 1960 با نام ترکیبات قالبی گرماگیر ظهور پیدا کردند. دیگر چند سازه¬های گرماگیر چوب نیز خیلی زودتر از این به وجود آمدند. تولید چوب پلاست در حال حاضر یکی از پویاترین و سریع ترین بخش های صنعت چوب محسوب می شود.

روند تولید چوب پلاست مثبت و رو به افزایش است ، 220،000 تن در اروپا در سال 2010 تولید شد و این ظرفیت در سال 2012 به 260،000 افزایش یافت. پیش بینی می شود تقاضای ایالات متحده برای چوب پلاست و محصولات چوبی پلاستیکی سالانه 6.9 درصد افزایش یابد و به 5.9 میلیارد دلار در سال 2020 برسد.

استفاده از چوب پلاست ها در بسیاری از بخشها از جمله محصولات باغ و حیاط ، بسته بندی ، کالاهای مصرفی یافت می شود. با این حال ، بخشهای اصلی رشد ، در سراسر جهان ، خودرو و محصولات ساختمانی هستند

برای دانستن اینکه چوب پلاست چیست؟ پنج دوره را در پیشرفت چوب پلاست بطور اجمالی می توان عنوان کرد:

  1. توسعه چندسازه  های گرماگیر. این نوع از مواد به دلیل اینکه هنوز هم عده ای آنها را چندسازه های چوب می نامند، در اینجا ذکر شده اند. در واقع این مواد قبل از دهه 1960 به وجود آمدند و بعد از جنگ جهانی دوم کاربردهای صنعتی پیدا کردند. قدیمی  ترین آنها “باکلیت” بود که در اوایل دهۀ 1900 اختراع شد و در دهۀ 1920 آرد چوب در آن بکار رفت. چندسازه های گرماگیر چوب، زمینه ای برای بوجود آمدن چندسازه های چوب پلاست شد.
  2. غیر چسب ها در چندسازه های گرماگیر چوب به مواد پلیمری گرمانرم، پی برده شده که اختلاط یکنواخت الیاف سلولز با پلاستیک می تواند یک نکته کلیدی باشد در ساخت چوب پلاست باشد.
  3. بهبود خواص مکانیکی چوب پلاست؛ البته دیگر خواص چوب پلاست نیز مهم ترقی می شوند ولی خواص مکانیکی همیشه خواص کلیدی برای ساختمان و مصالح ساختمانی، مانند تخته لمبه، هستند.
  4. بهبود سازگاری پرکننده ها با شبکه پلیمری با ایجاد یک عمل متقابل بین پلیمر و پرکننده با استفاده از عوامل جفت کننده (سازگار کننده) در چوب پلاست.
  5. بهبود بیشتر خواص چوب پلاست با استفاده از پلاستیک هایی غیر از پلی اتیلن مانند پلی پروپیلن، پلی ونیل کلراید و آکریلونیتریل-بوتادین-استایرن(ABS).

پیشرفت های اخیر در مورد اینکه چوب پلاست چیست؟

جدیدترین تاریخ چوب پلاست ها با شناخت امروزی این اصطلاح، در اوایل دهۀ 1990 شروع شد که فناوری پیشرفتۀ بازیافت محیط زیست (AERT) و یک بخش از شرکت شیمیایی موبایل که بعدها Trex (نام تجاری) نامیده شد، اقدام به ساخت تخته ماسیو چوب پلاست و دیگر انواع چوب پلاست دارای 55- 45 درصد الیاف چوبی با پلی¬اتیلن کردند.

تقریباً هم زمان با آن شرکت سهامی Andersen اقدام به ساخت محصولات چند سازه چوب – PVC، از قبیل چهارچوب در، و سپس چهارچوب پنجره، کرد. تا اواسط دهۀ 1990، دیگر سازندگان چوب پلاست، بازار آنها را گسترش دادند.

اختراعات در زمینه چوب پلاست

این رویدادهای مهم چوب پلاست جزء اختراع های آمریکایی با تایید AERT در سال 1992 (شماره های 5082605، 5088910، 5096046) ]3-1 [، شرکت سهامی Andersen در سال 1996 (شماره های 5486553، 5539027، 5585155) ]6-4[ ، Trex در سال 1998 (شماره های 5746958، 5851469) ]9-8 [، Crane در سال 1998 (شماره¬ 5827462) ]10 [و (شماره 5866264) ]11 [، Nexwood در سال 1999 (شماره 5863480) ]12 [، Certain Teed در سال 2003 (شماره 6590014) ]13 [و تولیدکننده چند سازه Kadant در سال 2004 (شماره 6758996) ]14 [ هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید