تاثیرات نوع پلیمر بر خواص مکانیکی محصولات کامپوزیتی چوب پلاست

تاثیرات نوع پلیمر بر خواص مکانیکی محصولات کامپوزیتی چوب پلاست


تاثیرات نوع پلیمر بر خواص مکانیکی محصولات کامپوزیتی چوب پلاست

محصولات کامپوزیتی چوب پلاست اینروزها مصارف گسترده ایی در صنعت ساختمان و دیگر صنایع دارند. همانطورکه در مورد تاثیر نوع و میزان پودرهای سلولزی اشاره شد که  در کیفیت های کاربردی، مقاومت های مکانیکی و خواص فیزیکی محصول تاثیر دارند ؛ در نوع و میزان پلیمر مصرفی نیزاین تاثیرات صادق می باشد البته دراین میان – علیرغم درصد کم مصرف –  نباید از تاثیرات فراوان مواد افزودنی همچون عوامل فوم ساز، جفت کننده ها و… بر روی خواص نهایی غافل ماند ، به دلیل اینکه موارد مرتبط به مواد افزودنی در فصل مربوطه مورد بحث وبررسی قرارخواهد گرفت و نیز پرهیز ازتکرار مطالب ازپرداختن به این موضوع در اینجا صرف نظرمی کنیم.

در جدول زیر خواص مکانیکی سه نوع پلیمر متداول ، تحت بارگذاری کششی و خمشی و فشاری آورده شده است .

پلاست 01 300x129 - خواص مکانیکی محصولات کامپوزیتی چوب پلاست

در بین پلیمرهای رایج در صنعت چوب پلاست نمی توان یک پلیمر را به عنوان پلیمر بهتر و محصول ساخته شده با آن پلیمر را به طور کلی باکیفیت معرفی کرد بلکه دراینجا هم بسته به نوع کاربرد وکیفیت مورد انتظار در حین مصرف ، با اعمال تغییر در پارامترهایی مثل مقدار ونوع « مواد لیگنوسلولزی ، مواد افزودنی ، پلیمر مورد استفاده » تمامی خصوصیات مکانیکی و فیزیکی را می توان تحت الشعاع قرار داد . ولی به صورت غیر دقیق و کلی شاید بتوان ادعا کرد که محصولات برپایه پلیمرهای PP و PS  در اکثر خواص مقاومتی به نسبت از خانواده PE  دارای مطلوبیت بیشتری هستند .

الته لازم به ذکر است که PVC   نیز از دیگر پلیمرها سخت تر فرآیند می شود و لذاست که مواد افزودنی (کمک فرآیند ، روان ساز و…) بیشتری لازم دارند تا محصول با کیفیت قابل قبول تولید شود .

پلاست 02 284x300 - خواص مکانیکی محصولات کامپوزیتی چوب پلاست

در این جدول به عنوان نمونه خواص فیزیکی ومکانیکی یک نوع کفپوش کامپوزیتی آورده شده که توسط کارخانه   Terx (بزرگترین تولید کننده محصولات چوب پلاست در دنیا) با ماتریس پلیمری” مخلوط PP بازیافتی ” و پودر های سلولزی حاصل از آسیاب ضایعات پالت ومبلمان با درصد 50% تولید شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید