کاربرد چوب پلاستیک در صنعت ساخت و ساز ویلا و ساختمان

کاربرد چوب پلاستیک در صنعت ساخت و ساز ویلا و ساختمان


آشنایی با چوب پلاست و کاربردهای آن در ساخت و ساز

امروزه با پیشرفت فناوری در صنعت ساخت و ساز، مصالح جدیدی به نام چوب پلاست وارد چرخه ی تولید شده که نسبت به مصالح قدیمی از مزایا و ویژگی های قابل توجهی برخوردار است. کامپوزیت چوب پلاستیک مورد توجه معماران و طراحان مدرن قرار گرفته است. این ماده کاربردی و بادوام تقریباً در تمام زمینه های بخش معماری مانند نرده ها و روف گاردن ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله، اطلاعات دقیقی در مورد زمینه های استفاده و کاربرد چوب پلاستیک در صنعت ساخت و ساز ویلا و ساختمان ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

چوب پلاست چیست؟

انواع محصولات چوب پلاست شامل تعدادی از مشتقات مختلف محصولات چوبی هستند که همگی از اتصال الیاف یا تخته ها به یکدیگر ایجاد می شوند. الیاف چوب و ترموپلاستیک ها به عنوان چوب مصنوعی و یا کامپوزیت چوب پلاستیک (WPC) نیز شناخته می شود.
چوب پلاست با استفاده از چسب ثابت شده و با مشخصات خاصی طراحی می گردد که در نتیجه می تواند خواص مختلفی داشته باشد. اما بهترین بخش در مورد این کامپوزیت ها این است که می توان آنها را با استفاده از ضایعات چوب تولید کرد و نیاز به چوب را کاهش داد.

چوب پلاست چگونه ساخته می شود؟

برای ساخت چوب پلاست از مخلوط کردن ذرات چوب آسیاب شده با رزین گرم استفاده می ‌شود. برخی مواد را با هم ترکیب کرده و به گلوله هایی تبدیل می کنند که دوباره ذوب شده و به شکل نهایی در می آیند؛ در حالی که برخی دیگر از طریق یک فرآیند اختلاط و اکستروژن یک مرحله ای محصول نهایی را تشکیل می دهند.
ترموپلاستیک های تمیز و بازیافتی هر دو با رایج ترین محصولات مبتنی بر پلی اتیلن استفاده می شوند. تثبیت کننده های UV، رنگ ها، عوامل مکمل و روان کننده ها را می توان برای ایجاد یک محصول خاص هدفمند، هر دو شکل جامد و توخالی، اضافه کرد.

کاربرد محصولات چوب پلاست

محصولات چوب پلاست را می توان به روش های مختلفی از جمله در ساخت و سازهای خانگی و صنعتی استفاده کرد و در پروژه های ساختمانی برای جایگزینی تیرها استفاده می شود. رایج ترین کاربردهای آن برای عرشه، نرده، حصار، آلاچیق، قاب پنجره و در، روف گاردن، روکش کاری و محوطه سازی است. اگرچه این محصول را می توان در بیشتر کاربردهای سنتی چوب استفاده کرد؛ اما به دلیل هزینه های ساخت پایین و ویژگی های وزن کم، یک ماده محبوب برای ساخت مبلمان و تخت نیز به شمار می آید. لذا خرید چوب پلاست بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

انواع محصولات چوب پلاست

تخته سه لا به عنوان محصول چوبی کامپوزیت اصلی در نظر گرفته می شود که از صفحات روکش چند لایه متقاطع که تحت گرما با چسب های مقاوم در برابر رطوبت به هم چسبیده اند تولید می گردد. تخته خرده چوب از تراشه های چوب یا خاک اره فشرده شده با رزین مصنوعی ساخته می شود، در حالی که تخته فیبر از ترکیب الیاف با موم و یک چسب رزین تحت دما و فشار بالا درست می گردد.

چوب کامپوزیت

تخته نواری جهت دار از نخ های چوبی ساخته گردیده که در لایه ها چیده شده اند و با استفاده از چسب های مقاوم در برابر رطوبت به هم چسبیده اند. سپس اینها به صورت متقاطع جهت گیری می شوند تا به پانل استحکام دهند. چوب چند لایه با استفاده از چوب ابعادی چسبانده شده به ستون‌ ها یا تیرهای ساختاری ایجاد می ‌گردد؛ در حالی که روکش‌ های چند لایه روکش‌های چوبی نازک را به یک کنده بزرگ متصل می‌ کنند که می ‌تواند برای تیرها، ستون‌ها و اتصالات استفاده شود. امروزه خرید چوب پلاست برای مصارف مختلف که نیاز به استحکام و مقاومت وجود دارد انجام می گردد.

pic 2 - کاربرد چوب پلاستیک در صنعت ساخت و ساز ویلا و ساختمان

دلایل استفاده از چوب پلاست در نمای ساختمان

مزایای چوب پلاست

یکی از مزیت های کلیدی چوب پلاست این است که می توان آن را برای خواص خاص یا الزامات عملکردی طراحی کرد. آن را می توان در ضخامت ‌ها، درجه‌ ها، اندازه ‌ها و دوام متفاوت در برابر نوردهی و همچنین به ‌منظور ایجاد خواص استحکام ذاتی چوب (و گاهی منجر به استحکام ساختاری و پایداری بیشتر نسبت به چوب معمولی) ساخت.
در نتیجه، خرید چوب پلاست را می توان برای طیف گسترده ای از کاربردها از مقیاس صنعتی گرفته تا پروژه های خانگی کوچک مانند روف گاردن انجام داد و گزینه های طراحی بیشتری را بدون از بین بردن الزامات ساختاری ارائه کرد.
کار با چوب پلاست نیز با استفاده از ابزار آسان است و با استفاده از مهارت های اولیه می توان آن را به طور موثر برش داد، چسباند و سوراخ کرد. به راحتی چکش خور است و می توان آن را تقریبا به هر شکلی درآورد. به عنوان مثال، آن را می توان به راحتی خم کرد تا یک سطح منحنی ایجاد کند؛ بدون اینکه استحکام آن کاهش یابد. همچنین می‌توان آن را در اندازه ‌های پانل بزرگ تولید کرد؛ به این معنی که سازندگان نیازی به مونتاژ قطعات کوچک‌ تر نداشته باشند. این ویژگی ها خرید چوب پلاست را از رونق خاصی برخوردار کرده است.
چوب پلاست با گذشت زمان کمتر محو می‌ شود و در برابر پوسیدگی و حملات مقاوم ‌تر از چوب است. این بدان معنی است که می توانید هزینه کل مواد را بدون صرف انرژی یا هزینه زیادی برای نگهداری آن در آینده کاهش دهید. کامپوزیت های چوبی به دلیل مقرون به صرفه بودن مواد ضایعات چوب و فرآیند ساخت، نسبت به چوب ارزان تر هستند.

دیگر مزایای خرید چوب پلاست

خرید چوب پلاست در رنگ های متنوع و بی نیاز از رنگ و با ظاهری قابل مقایسه با چوب امکان پذیر است. معمولاً می ‌توانید سبکی را انتخاب کنید که دقیقاً با آنچه می‌ خواهید مطابقت داشته باشد؛ با ویژگی‌های مقاوم در برابر باد و UV.
با این حال، یکی از مزایای کلیدی چوب پلاست تاثیر محیطی آن است؛ زیرا می توان آن را از چوب های کوچک تر تولید کرد. لذا جنگل های بزرگ و قدیمی نیازی به قطع شدن ندارند. همچنین می تواند از چوب ناقص و بی اثر ساخته شود. از دیگر مزایای خرید و طراحی و جرا چوب پلاست می توان به ویژگی های زیر اشاره کرد؛

  • قابل شست و شو؛
  • نگهداری آسان؛
  • قیمت مناسب؛
  • نصب و اجرای آسان؛
  • دوام و طول عمر طولانی،
  • مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت؛
  • دوستدار محیط زیست و قابل بازیافت؛
  • مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی؛
  • غیر قابل خرد شدن و خراش برداشتن؛
  • دارای قابلیت بازیافت؛
  • ضد باکتری بوده و مانع از رشد باکتری، قارچ و حشرات می شود.

معایب چوب پلاست

علیرغم مزایای زیست محیطی چوب پلاست، برخی از کامپوزیت های چوبی در مقایسه با چوب به انرژی اولیه بیشتری برای تولید نیاز دارند. مصرف کنندگان باید در نظر داشته باشند که همه کامپوزیت های چوب یکسان ساخته نمی شوند و با مواد و نسبت های مختلف تولید می گردند. بهتر است هنگام خرید چوب پلاست روی یک ماده کامپوزیت باکیفیت سرمایه گذاری کنید که گرمای طبیعی چوب جامد را ایجاد کند.

آینده چوب پلاست

خواصی مانند استحکام و مقرون به صرفه بودن و همچنین توانایی در سازگاری با کاربردهای خاص، چوب پلاست ها را به یک راه حل مناسب برای کاهش نیاز به چوب تبدیل می کند. آنها با موفقیت در همه انواع ساختمان ها، از پروژه های کوچک خانگی گرفته تا مشاغل ساخت و ساز صنعتی، به کار گرفته شده اند و از آنجایی که فناوری های پیرامون ساخت آنها در حال پیشرفت است، آینده ای روشن خواهند داشت.

مکانیسم چوب پلاست

چوب پلاست از ترکیب چوب خاک اره با طیف گسترده ای از مواد مختلف (چوب های زائد، گیاهان ساقه، الیاف و غیره) به ویژه مواد پلاستیکی تشکیل می شود. در این فرآیند موادی که بسیار متفاوت از یکدیگر هستند با روشی خاص در کنار هم قرار گرفته و ماده ای سفت تشکیل می شود. مواد چسبنده اضافه شده به آن چسبندگی مواد ترکیبی را تضمین می کند.

ویژگی های چوب پلاست

مهم ترین ویژگی چوب پلاست، ساختار سازگار با سلامت و استفاده طولانی مدت آن است. کامپوزیت چوب می تواند ظرافت و ماندگاری طولانی مدت داشته باشد اگرچه بیشتر در فضای باز استفاده می شود، اما جایگزین خوبی برای فضاهای داخلی است.
همچنین ماده ای است که اغلب در صنعت هوانوردی ( بدنه و تجهیزات داخلی هواپیما، بال و غیره) و روی تمام سطوحی که در تماس با هوا هستند استفاده می شود. چون مانند چوب امکان هرگونه خرابی، اکسیداسیون یا کپک زدن را ندارد. به این ترتیب در برابر تمامی شرایط آب و هوایی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.
علاوه بر این، بارزترین منطقه کاربری چوب پلاست، نمای بیرونی املاک، روف گاردن و بخش های ایوان است که نمونه هایی از قابلیت استفاده و شگفتی های طراحی را نشان می دهد. همچنین در دکوراسیون منزل مزایای بسیاری دارد. دوام آن در برابر دما و رطوبت بالا بوده که عمر مفید آن را افزایش می دهد.
چوب پلاست یکی از سودمندترین محصولاتی است که ظاهر زیبایی را برای شما به ارمغان می آورد. علاوه بر این، مواد ترکیب شده با چوب به شما امکان می دهد گزینه های رنگی مختلفی را انتخاب کنید. با هیچ گونه خرابی، ترک خوردگی و سایر مشکلات حتی بعد از گذشت سالها مواجه نمی شوند. بنابراین بدون تغییر در ساختار و بدون از دست دادن چیزی از ظاهر خود می توان از آن به شکلی دلپذیر استفاده کرد.
وقتی تمام این ویژگی ها را در نظر بگیرید، چوب پلاست محصولی بسیار جذاب است. فاقد هرگونه ماده ای بوده که سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد. جلوه بصری چوب را به زیباترین شکل ارائه می دهد؛ ضمن اینکه با افزودن مواد پلاستیکی ماندگاری آن افزایش می یابد. به همین دلیل به راحتی در فضای داخلی مانند باغ و کنار استخر اجرا می گردد.

pic 1 - کاربرد چوب پلاستیک در صنعت ساخت و ساز ویلا و ساختمان

کاربرد چوب پلاست در طراحی ساختمان

سازگار با انواع شرایط آب و هوا

چوب پلاست یک ماده بادوام بوده که اجزای آن شامل چوب و پلیمر است و جلوه زیبایی به بخش های شما مانند باغ، تراس و بالکن می دهد تا مناطق شما در هر چهار فصل تحت تاثیر شرایط آب و هوایی قرار نگیرد. برای محافظت در برابر اثرات خورشید در ماه های تابستان و از بین بردن اثرات شرایط آب و هوایی مانند باران و برف در تغییرات فصلی استفاده می شود.
شما می توانید چوب پلاست را به عنوان یک سیستم سقفی با قابلیت باز و بسته شدن انتخاب کنید. برای ساخت آلاچیق ها نیز مناسب بوده و می توانید بخش هایی را که به عنوان سایبان بصری و مفید طراحی شده اند در فضاهای باز خود با جایگزین های مواد تزئینی مورد استفاده ایجاد کنید. خرید چوب پلاست برای ساخت آلاچیق و روف گاردن مناسب است.
پوشش بیرونی چوب پلاست که از بافت چوب طبیعی محافظت می کند، به واسطه ویژگی عایق بودن، استفاده طولانی مدت را ارائه می دهد. پروفیل های اعمال شده استفاده دو طرفه را امکان پذیر می کنند. مونتاژ ساده پروفایل و زمان کوتاه برنامه یکی دیگر از ویژگی هایی است که به شما در صرفه جویی در زمان کمک می کند.

مناسب برای نرده و روف گاردن

امروزه با وجود زندگی شهری ارتباط کمتری با طبیعت و گل و گیاه وجود دارد. با استفاده از روف گاردن می توان باغچه کوچکی را در فضای بیرونی خانه ایجاد کرد و از زیبایی و عطر گل ها و گیاهان در منزل خود لذت برد. به جرات می توان گفت بهترین ماده و متریال موجود برای ساخت روف گاردن ها، چوب پلاست است.
چوب پلاست برای ساخت انواع نرده و روف گاردن نرده مناسب است و به عنوان یک پانل جدا کننده عمل می کند. نرده های کامپوزیت به وسیله سیستم قفل کننده ای که برای قسمت های مستقل باغ ها نزدیک به هم استفاده می شود، مانند سایر محصولات کامپوزیت چوبی، ماندگاری بالایی دارند. با نصب بر روی زمین یا دیوار، به شکل دلخواه، استفاده مطلوب را فراهم می کند. مانند همه انواع کامپوزیت، حصار کامپوزیت یکی دیگر از کاربردهای سازگار آن با محیط زیست است. درست است که بیشترین کاربرد این محصول در کفپوش هاست؛ ولی با توجه به مقاومت این نوع مواد در مقابل رطوبت، سرما و گرما، حشرات و باکتری ها از آن در ساخت روف گاردن ها نیز استفاده می گردد. پلاستو وود با ارائه بهترین محصولات و خدمات در خدمت شما عزیزان می باشد. 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید