موانع و مشکلات پیش روی بازارمحصولات چوب پلاست

موانع و مشکلات پیش روی بازارمحصولات چوب پلاست


موانع و مشکلات پیش روی بازار چوب پلاست

  • کشش بازار چوب پلاست:

  به دلیل وجود کالاهای مشابه تولید شده از دیگر مصالح و نیز رقابت قیمت، میزان تولید و عرضه این محصولات به شدت متاثر از کشش بازار می باشند. در ایالات متحده که بزرگترین بازار دنیا را  ثابت شده که توسعه بازار چوب پلاست به شدت وابسته به کشش بازار است.

  • وجود عقاید غلط و دید منفی در جامعه نسبت به محصولات بازیافتی:

اصولا اکثر مصرف کنندگان بر این باورند که محصولات ساخته شده ازمواد بازیافتی هرگز کیفیت بالاتر و یا حتی مشابه محصول ساخته شده از مواد نو را نخواهد داشت و نیز این عقیده غلط  وجود دارد که “چوب پلاست ها از چوب گرانترند و خواص کاربردیشان حتی در ابتدای مصرف پایین تراز چوب است” بر همین اساس بسیاری از شرکت های تولیدی از بیان این واقعیت به مصرف کنندگان که محصولشان با استفاده از مواد بازیافتی تولید شده اکراه دارند.

  • عدم وجود استاندارد برای چوب پلاست ها و مواد کامپوزیتی پلاستیک:

نبودن استاندارد برای این محصولات ومواد بازیافتی نیز برمشکلات این بازار می افزایند. البته درحال حاضر سه نوع استاندارد برای این محصولات که در ASTM کار تدوینشان از فوریه 2003 آغاز شده بود به مراحل پایانی خود نزدیک شده  است. از این استانداردهای تدوین شده  یک استاندارد شامل راهنمایی هایی است در جهت بررسی کارآیی این مواد وارزیابی محصولات چوب پلاست است.

استاندارد دوم مربوط به روشها وآزمایشهایی در مورد سیستم های نگهدارنده زیر کفپوشهای  چوب پلاست می باشد و بلاخره استاندارد سوم دستور العمل های مربوط به طراحی ومهندسی محصولات را شامل می شود.

  • کم بودن گواهیینامه ها و واحدهای دارای تاییدیه صنعتی در زمینه تولید چوب پلاست:

هنوز تعداد کمی ازتولید کنندگان این گروه از محصولات موفق به دریافت گواهینامه وتاییدیه هایی در زمینه تولید محصول با کیفیت برتر شده اند و در بسیاری از موارد موسسه های اعطا کننده این گواهینامه های تشویقی هنوز به مواد و مصالح سنتی گرایش دارند و یا تولیدکنندگان کامپوزیتی قادر به تولید محصولی نبوده اند که نظرمثبت مقامات و سازمانهای ذیربط  رابه خود معطوف نماید.

  • مقاومت مصرف کنندگان در برابر تغییر:

به هر حال مصرف کنندگان عموما نسبت به محصول مورد مصرف خود  تعصب دارند و به طور طبیعی در برابر محصولات جدید جایگزین حتی اگربهترباشند  به سختی تغییر سلیقه می دهند و در ضمن هر کالای جدید به مدت زمانی نیاز دارد تا جایگاه خود را باز کرده و مصرف کنندگان نسبت به آن شناخت و گرایش پیدا کنند وفرهنگ استفاده آن به وجود آید. و این وضعیت در مورد محصولات چوب پلاست صادق است وهنوز برای پیدا کردن جایگاه اصلی خود نیاز به زمان دارند.

روند آینده بازار چوب پلاست

با توجه به تحو لات بازار وتصمیمات سازمانهای زیست محیطی در محدودیت و منع استفاده از مواد حفاظتی نمک مس –  که امروزه در اروپا به طور کلی ممنوع شده – روند روی آوردن بازار به سمت محصولات چوب پلاست خواهد بود یکی از مصارف بالقوه در این زمینه استفاده دربرجهای خنک کننده است در ضمن تسهیلات دولتی برای تولید کنندگان چوب پلاست که از مواد بازیافتی استفاده می کنند نیز به رشد وتوسعه این صنعت کمک شایانی خواهد کرد. برگزاری سمینار،کنفرانس و سمپوزیوم ها نیز در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

در اروپا نیز بازار به این سمت سوق پیدا کرده و روند رشد تولید ومصرف این محصولات به ویژه در آلمان وبریتانیا  قابل توجه بوده است.

بازار چوب پلاست در امریکا

این صنعت علیرغم پیشرفت زیاد و رشد فزاینده در امریکا و اروپای غربی در سالهای اخیر؛ در کشور ما هنوز نوپاست. در مراحل معرفی و سازگاری قراردارد. بازار این محصولات در حال شکل گیری است. با توجه به حجم ضایعات سلولزی و پلاستیکی توان بالقوه ای برای ساخت و گسترش این کامپوزیتها در کشور وجود دارد.

به وضوح می توان روند رشد تولید أن را در کشور رصد کرد و رشد شتابان تر آن را در سالهای آتی پیش بینی کرد. در سالهاي اخير، بسياري ازافراد بدون توجه به مطالعات اوليه مورد نيازاقدام به وارد كردن ماشين ألات از خارج كشور نموده اند. كه متاسفانه اكنون در توليد محصول مناسب و بازاريابي أن با مشكلاتي جدي روبروهستند.

در سال 2006 بازار جهانی چوب پلاست به مرز 300 میلیون تن رسید. که از این میزان حدود 75 % مربوط به کاربرد های ساختمانی و سازه ای است. هیچ نوع  ماده مهندسی به این اندازه در مصارف ساختمانی ومحوطه های باز تا این اندازه رشد بازار مصرف نداشته است .

چوب پلاست ها در شرایط سرویس در معرض انواع عوامل مختلف فیزیکی ، شیمیایی ، مکانیکی و بیولوژیکی قرار دارند :

  • رطوبت
  • اشعهUV
  • آتش
  • انواع ترکیبات شیمیایی اسیدی وبازی
  • بارهای کوتاه مدت وطولانی مدت استاتیکی
  • انواع بارهای دینامیکی
  • حشرات قارجها وعوامل مخرب بیولوژیکی

تولید کنندگان محصولات کامپوزیت چوب پلاست ادعا می کنند که عمر مفید محصولاتشان حداقل 10 سال است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید