راهنمای انتخاب چوب پلاست

_

بذارید اول یه کوچولو بریم سراغ تعریف چوب پلاست. اینکه چوب پلاست دقیقن چیه؟ چجوری تولید میشه؟ و کلی اطلاعت بروز و مفید که میتونه ذهن مارو نسبت به این محصول جدید ساختمانی بیشتر آگاه کنه. پس فقط کافیه چیزی حدود پنج دقیقه زمان بذارید و این صفحه رو بخونید تا هم اطلاعات کافی از این محصول کسب کنید و هم انتخابی درسته داشته باشید که حداقل به ارزش پولی که صرف خرید این محصول می کنید بیارزه.

چوب پلاست چیست؟

کامپوزیت چوب پلاست یک محصول پانلی یا چوبی است که از پلاستیک و ذرات یا الیاف چوب ساخته شده است. کامپوزیت های چوب پلاست در مقایسه با تاریخ طولانی چوب طبیعی یا کامپوزیت های چوب سنتی مانند تخته خرده چوب یا تخته فیبر، محصولات نسبتا جدیدی هستند.

روند رشید چوب پلاست در دنیا؟

تولید چوب پلاست در حال حاضر به عنوان یکی از پویاترین و سریع‌ترین بخش‌های صنعت چوب در نظر گرفته می‌شود. روند تولید چوب پلاست مثبت و رو به افزایش است، 220000 تن در اروپا در سال 2010 تولید شد و این ظرفیت در سال 2012 به 260000 رسید. کامپوزیت های چوب پلاستیک به طور گسترده ای در ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرند. تقاضای ایالات متحده برای چوب پلاست و محصولات چوب پلاستیکی با رشد 6.9 درصدی در سال به 5.9 میلیارد دلار در سال 2020 رسید. استفاده از چوب پلاست ها را می توان در بسیاری از بخش ها از جمله محصولات باغ و حیاط، روفگاردن و دیگر اقلام مانند پرگولا و آلاچیق، مبلمان شهری و نیمکت و بطور کلی بعنوان کفپوش و نماپوش یافت. با این حال، بخش های عمده رشد، در سراسر جهان، خودرو و محصولات ساختمانی هستند.

156 - راهنمای انتخاب چوب پلاست

چه نوع پلاستیکی در این محصول استفاده می شود؟

_

با رشد سریع تقاضای محصولات چوبی مهندسی برای کاربردهای مختلف، کامپوزیت های چوب پلاست (که معمولاً به اختصار WPC نامیده می شود)، به عنوان مهم ترین کامپوزیت های تقویت شده با الیاف طبیعی، عمدتاً توسط پلیمرهای ترموپلاستیک (پلی اتیلن (PE)، پلی پروپیلن ( PP)، پلی وینیل کلراید (PVC) و پلی استایرن (PS)) و ذرات زیست توده و الیاف حاصل از ضایعات جنگلی و کشاورزی (چوب، بامبو، کاه، ساقه، پوسته و بالشتک)، که به خوبی به عنوان یک نامزد حیاتی و جدید در نظر گرفته شده‌اند. چوب پلاست با ترکیبی منحصر به فرد از مزایای چوب و پلاستیک به طور گسترده در محوطه سازی، حمل و نقل، بسته بندی، مهندسی شهری و همچنین دکوراسیون داخلی و خارجی و ساختار ساختمان، استفاده شده است.

چرا چوب پلاست خیلی هیجان انگیز است؟

_

از آنجایی که کامپوزیت چوب پلاست از ماده ای ایجاد می شود که به صورت خمیری شروع به تولید می شود، تقریباً می توان آن را به هر شکل و اندازه ای تولید کرد. این انعطاف پذیری ذاتی، به رنگ نیز گسترش می یابد. چوب پلاست را می توان برای تقریباً هر رنگی طراحی و تولید کرد.

کاربردهای چوب پلاست؟

محصولات چوب پلاست با توجه به خصوصیات منحصربه فردی که دارند بیش از گذشته در صنعت ساختمان مورد استفاده و استقبال قرار گرفته است. از جمله کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کفپوش و دیوارپوش فضای باز با چوب پلاست

محوطه اطراف استخر با چوب پلاست

نمای ساختمان با چوب پلاست

آلاچیق و پرگولا چوب پلاست

پله و مبلمان شهری چوب پلاست

برای خرید چوب پلاست باید عوامل مختلف را در نظر گرفت. از جمله:

1) قیمت یک محصول با کیفیت در بازار ایران چگونه است؟

در حال حاضر (سال 1402) قیمت کفپوش های چوب پلاست با کیفیت معمولی نمی تواند کمتر از هر متر مربع یک میلیون سیصد هزار تومان باشد. این رقم برای دیوارپوش ها چیزی حدود یک میلیون تومان می باشد.

2) علیت وجود تفاوت قیمت ها در مدل ها و برندهای مختلف چوب پلاست در چیست؟

نوع پروفیل تولیدی و استفاده از مواد اولیه مرغوب و کیفیت نهایی محصول چوب پلاست منجر به تفاوت قیمت های این محصول می شود. مثلا استفاده از مواد پلیمری درجه یک و یا استفاده از مواد پلیمری بازیافتی در قیمت تمام شده محصول نهایی تاثیر گذار است.

3) کیفیت چه نقشی در تعیین قیمت دارد؟

مهمترین عامل در تعیین قیمت یک محصول تفاوت در کیفیت های آنها می باشد. حتمن در بازار تولیدات ارزان و بی کیفیت وجود دارد. بطورکلی رابطه مستقیمی بین کیفیت و قیمت وجود دارد.

4) آیا رنگ های مختلف و یا عملیات های سطحی متفاوت در قیمت محصول نهایی چوب پلاست تاثیر می گذارد؟

بسته به نوع فرایند تولید و تولیدکننده ممکن است قیمت های محصولات چوب لاست در رنگها و طرح های مختلف متفاوت باشد.

چرا برند پلاستو وود نماد کیفیت چوب پلاست در ایران است؟

تنها تولیدکننده چوب پلاست با مواد پلیمری درجه یک و نو (Virgin Polymer)

تنها تولیدکننده کفپوش های چوب پلاست با نقوش و رگه های چوبـیِ سه بعدی

تنها تولیدکننده کفپوش های تو پُر (Solid Deck)

تولید محصولات چوب پلاست با خصوصیات ضدِ تَرَک

تولید محصولات چوب پلاست با خصوصیات ضد آب و جذب آب زیر نیم درصد

استفاده از پایه ی پلیمری “پلی اتیلن” که موجب تولید محصولات سبکتر، مقاومتر  و ماندگارتر می­گردد

عدم استفاده از مواد سرطان زا مانند “استابلایزر پایه سرب” که متاسفانه در چوب پلاست های پایه PVC در ایران استفاده می شود!

تولید محصولات چوب پلاست با بیشترین تنوع عملیات سطحی (طرح چوب سه بعدی، طرح چوب دو بعدی، براش، طرح روکش چوبـی)

دارای واحد تحقیق و توسعه فعال با بیشترین رزومه پژوهشی در ایران

دارای بیشترین تنوع در تولید کفپوش های چوب پلاست با سطح مقاطع متفاوت

و…