کاربردهای چوب پلاست به عنوان یک محصول ساختمانی اینروزها به سرعت در حال رشد است

کاربردهای چوب پلاست به عنوان یک محصول ساختمانی اینروزها به سرعت در حال رشد است


بازار، تولید و مصرف ؛ مسائل اقتصادی و کاربردهای چوب پلاست

کاربردهای چوب پلاست و همچنین تاریخچه تولید و مصرف چوب پلاست بسیار اهمیت دارد. از این رو شاید بتوان بزرگترین تحول در صنعت کامپوزیت های الیاف طبیعی را ساخت تخته های چوب پلاست قلمداد کرد که حاصل همکاری وتداخل صنعت پلاستیک وصنعت چوب با یکدیگر می باشد سابقه این صنعت  در امریکا به چندین دهه می رسد .

برای اولین باردر سال 1983شرکتAmerican wood stuck  به تولید محصولی از کامپوزیت چوب پلاست جهت استفاده در پانلهای داخلی اتومبیل با استفاده ازیک دستگاه اکستروژن ساخت کشور ایتالیا اقدام نمود؛ محصول تولیدی این شرکت از ترکیب 50% الیاف طبیعی  و50% پلی پروپیلن( pp ) وبه صورت پانل تولید وسپس توسط فنون  و روشهای شکل دهی حرارتی ( ترموفرمینگ ) به محصول نهائی مورد نیاز در صنعت اتومبیل سازی تبدیل  می شد .  واین اولین کاربرد  چوب پلاست  در ایالات متحده بود.

در سالهای نخست دهه 90 کارخانه دیگری اقدام به تولید محصول با استفاده از ضایعات صنایع چوب خصوصا مبلمان به صورت آرد چوب  و پلاستیکPP   نمود. محصول چوب پلاست تولیدی که بعدها به نام  trex  معروف شد نوعی کیسه پلاستیکی خرید بود.

در همان سالها شرکت madison  &  strandexاقدام به تولید محصول چوب پلاست با درصد بالای الیاف نمود که از آن در ساخت انواع کفپوش و الوارلمبه ای ساختمانی وصنعتی(decking) ؛ نرده وحصار(fencing) و مبلمان پارکها وفضاهای عمومی استفاده نمودند. در سال 1991 اولین کنفرانس بین المللی کامپوزیت در madison  با حضور محققین و صاحبان صنایع پلاستیک ومحصولات جنگلی ، جهت گفتگو ؛ تبادل نظر ؛ آشنایی با تکنولوژی و پیشرفت ها وپژوهشهای انجام شده در این حوزه  برگزار گردید؛ و از آن تاریخ تا کنون نیزمرتبا  به صورت دوسالانه برگزار می گردد . در سال 1999 شرکت Anderson تولید کننده عمده در وپنجره نیز تولید درهای پلاستیکی تقویت شده با الیاف طبیعی را آغاز  نمود. در سال 2003 برای اولین بار قالبگیری تزریقی کامپوزیت الیاف طیبیعی / پروپیلن (PP / WF  ) به عنوان روشی برای تولید انبوه معرفی وبه کارگرفته شد.

 استفاده از مواد بازیافتی در ساخت مواد مرکب الیاف طبیعی وپلاستیک

در سال 1994 حدود 590 میلیون تن زباله در ایالات متحده تولید شده که قسمت اعظمی از آن را  ضایعات مواد پلاستیکی  و چوب تشکیل می داد که این فرصت مناسبی برای تولید کنندگان محصولات چوب پلاست با استفاده از مواد بازیافتی فراهم آورد ، زیرا ارزانی مواد اولیه بازیافتی امکان تولید اقتصادی را ایجاد نمود. در سال 2002 کارخانه terex  که بزرگترین تولید کننده چوب پلاست درامریکا به شمار می رود روزانه 227 تن ضایعات خریداری ومعادل همین مقدار را در چرخه تولید مورد مصرف قرار داد .

چرخه مواد کامپوزیتی چوب پلاست از تولید تا مصرف

در مجموع در امریکای شمالی صنایع چوب پلاستیک درسال 2001 در حدود 204میلیون کیلو گرم پلاستیک مصرف کرده که از این میزان 95% یعنی رقمی معادل 193 میلیون کیلو گرم مواد بازیافتی بوده است . در بریتانیا سالانه در حدود 5 میلیون تن پلاستیک مصرف  می شود که هر ساله نیز 8 /2میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می شود که از این میزان 5/0 میلیون تن(در حدود 15درصد) بازیافت می شود، محاسبه میزان ضایعات چوبی امری نسبتا مشکل است ولی برآورد می شود مقدار آن در بریتانیا  سالانه 5 تا 7 میلیون تن است که از این مقدار در حدود 1میلیون تن بازیافت می شود .

در سال 2002 میزان فروش محصولات کامپوزیتی الیاف طبیعی و پلیمر (چوب پلاست) در اروپای غربی و امریکای شمالی به رقم 755 میلیون دلار رسید بر اساس گزارش  –   موسسه تحقیقاتیNoba  آلمان –  در این سال 16 هزار تن کامپوزیت الیاف طبیعی تنها در صنایع خودروسازی این کشور به مصرف رسیده است . ومیزان استفاده از این محصول در همین سال در کشور آلمان از مرز  36 هزار تن گذشت .

بازار محصولات چوب پلاست با شتاب در حال رشد می باشد ، موسسه Hardensen   میزان تقاضا برای این محصولات را در سال 2003 را  650 هزار تن بر آورد کرده بود که از این میزان 85% ( یعنی رقمی بیش از 552 هزار تن ) تنها به بازار ایالات متحده مربوط می شود.

بازار امریکای شمالی نیز3/2 میلیون پوند است و  پیش بینی شده که با نرخ رشد سالانه 5 / 9 %  تا سال 2009به 66/3 میلیون پوند برسد . بازار محصولات کامپوزیت در امریکا جایگاه خود را تثبیت کرده است وبه عقیده کارشناسان ، بازاراروپا  تا 10 سال از بازار امریکا عقب تر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید