مواد چوب پلاست (وود پلاست)

مواد چوب پلاست (وود پلاست)


مواد چوب پلاست (وود پلاست)

مواد متریال چوب پلاست یک ماده ترکیبی است که از چوب طبیعی و ذرات پلاستیکی تشکیل شده است. خاک اره حاصل از پرکننده های الیافی مانند خمیر، پوسته بادام زمینی و بامبو با پودر پلاستیک بکر یا ضایعاتی، از مواد پلاستیکی مرکب مانند پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید، پلی پروپیلن و آکریلونیتریل بوتادین استایرن مخلوط می شود. هنگامی که مواد با هم مخلوط می شوند تا یک قوام نسبتاً ضخیم به دست آید، آنها را اکسترود یا قالب گیری می کنند.

کامپوزیت چوب پلاست

افزودنی هایی مانند رنگ ها، عوامل تقویت کننده و روان کننده ها را می توان برای دستیابی به سطح بالاتری از مشخصات برای استفاده محصول مورد نظر اضافه کرد. به دلیل ترکیب منحصربه‌فرد کامپوزیت، مواد متریال چوب پلاست را می‌توان به گونه‌ای دستکاری کرد که طیف گسترده‌ای از اشکال و ابعاد، از جمله شکل‌های قوسی و خمیده را به خود بگیرد. به دلیل محتوای سلولز بالای آنها، کامپوزیت های چوب پلاست را می توان به روشی مشابه چوب درمان کرد، اما در برابر رطوبت و پوسیدگی نیز مقاوم هستند.

کاربردهای چوب پلاست چوب پلاست Wood Plastic

مواد متریال چوب پلاست که از پلی اتیلن (PE) و خاک اره چوب تشکیل شده است عمدتاً در ساختمان و اجزای سازه ای استفاده می شود. مواد چوب پلاست متشکل از خاک اره چوب و پلی پروپیلن (PP)، از سوی دیگر، بیشتر برای محصولات خودرو و مصرفی استفاده می شود. خاک اره چوب و پلی وینیل کلراید (PVC) یک مواد چوب پلاست ایجاد می کند که معمولاً در تولید پنجره و همچنین کاربردهای عرشه خاص یافت می شود. ترکیب اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) و خاک اره چوب یک مواد چوب پلاست تولید می کند که می تواند در کاربردهای مختلف نیز استفاده شود.

انتخاب مواد تا حد زیادی به ترجیح سازنده بستگی دارد و بر اساس خواص کلی هر جزء و همچنین در دسترس بودن است. اجزای چوب معمولاً به شکل خاک اره یا الیاف کوچک استفاده می شوند و معمولاً بین 50 تا 70 درصد کامپوزیت چوب پلاست نهایی را تشکیل می دهند. افرا، بلوط و کاج انواع متداول خاک اره هستند و تهیه آنها نسبتاً کم هزینه است.

به دلیل محتوای سلولز بالای چوب، مواد چوب پلاست بسیاری از ویژگی های چوب را در نظر می گیرد و می تواند تحت فرآیندهای مشابهی از جمله برنامه ریزی، حفاری و سنباده قرار گیرد. میخ‌ها، پیچ‌ها و سایر بست‌ها معمولاً هنگام استفاده با مواد چوب پلاست نسبت به چوب، چسبندگی بیشتری به دست می‌آورند، که منجر به توانایی مواد چوب پلاست در استفاده از بست‌های کوچک‌تر برای نگه‌داشتن بیشتر می‌شود. علاوه بر این، مواد چوب پلاست در مقایسه با چوب معمولی با حداقل انبساط، مقاومت بالایی در برابر آب ارائه می دهد. فقدان رطوبت موجود در مواد چوب پلاست همچنین منجر به مقاومت در برابر پوسیدگی می شود. توانایی مواد چوب پلاست برای عملکرد در محیط های با دمای بالا نیز بهتر از چوب است.

برای دستیابی به ویژگی های مختلف ذکر شده در بالا، نحوه پردازش چوب و چسبندگی سطحی باید کنترل شود. تفاوت بین انرژی سطحی چوب و ماتریس پلیمر پلاستیکی، خواص فیزیکی نهایی کامپوزیت را تعیین می کند، که اغلب به افزودن یک عامل جفت کننده برای ایجاد چسبندگی سطحی قوی نیاز دارد. عوامل جفت کننده مواد غیر مشابه (مانند پلاستیک و چوب) را برای تشکیل یک آلیاژ تشویق می کنند. از سازگاری نیز می توان استفاده کرد، فرآیندی که در آن خیس شدن در مخلوط حاصل می شود. روش‌های متعددی وجود دارد که در آن جفت‌سازی و سازگاری می‌تواند انجام شود، از جمله اصلاح فیبر یا پلیمر و افزودن عوامل جفت‌کننده. بسته به نوع چوب و پلاستیک درگیر، عوامل جفت کننده و سازگار کننده های مختلف ممکن است مناسب باشند.

تاریخچه و اهمیت مواد متریال چوب پلاست

  • چوب پلاست بیش از 25 سال است که برای کاربردهای خارجی استفاده می شود و نتایج عالی دارد.
  • کامپوزیت چوب پلیمری مخلوطی همگن از چوب، پلیمر و مواد افزودنی مختلف است که در پروفیل های مختلف برای دک، روکش دیوار، نرده و مبلمان پارکی اکسترود شده است.
  • مواد چوب پلاست با کیفیت خوب بسیار بیشتر از چوب در برابر آب و هوا، رطوبت، اشعه ماوراء بنفش و حملات کپک ها و حشرات چوبخوار مقاومت می کند.
  • پروفیل های مواد چوب پلاست نیازی به تعمیر و نگهداری، رنگ آمیزی، اشباع روغن یا حفاظت دیگری ندارند.
  • پروفیل های مواد چوب پلاست قیمتی قابل رقابت با چوب طبیعی دارند.
  • پروفیل‌های مواد چوب پلاست را می‌توان با پیچ‌های چوبی مونتاژ کرد یا چسباند، اما می‌توان آن‌ها را مانند پروفیل‌های PVC نیز جوش داد.
  • که از مواد اولیه طبیعی (چوب) تولید می شود، رنگ سایه ممکن است از دسته ای به دسته دیگر متفاوت باشد، اما تفاوت ها کمیاب است.
  • کامپوزیت چوب پلاست یک ماده سازگار با محیط زیست است که نه تنها از چوب محافظت می کند (چون از خاک اره استفاده می کند، بنابراین بسیاری از درختان را از تبدیل شدن به چوب نجات می دهد و همچنین عمر مواد چوب پلاست از عمر چوب بیشتر است)، بلکه از پلیمر بازیافتی نیز استفاده می کند. صرفه جویی در یک منبع طبیعی محدود، نفت.
  • پروفیل‌های قدیمی مواد چوب پلاست را می‌توان بازیافت کرد و حتی اگر برای دفع زمین ارسال شوند، فلزات سنگین یا سایر مواد خطرناک را در آب، هوا یا خاک آزاد نمی‌کنند.
  • آنها جنبه چوب طبیعی و خاصیت ارتجاعی پلاستیک دارند

انتخاب چوب پلاست مناسب

برای انتخاب یک چوب پلاست با کیفیت خوب، چند آزمایش آسان وجود دارد که می توان انجام داد:

جذب آب (فقط وزن کنید که پروفیل به مدت 24 ساعت در آب چقدر سنگین تر است).

قابلیت ماشینکاری، با برش با اره برقی پروفیل. یک ماده مواد چوب پلاست با کیفیت خوب باید به راحتی سوراخ یا بریده شود، بدون هیچ دود یا جرقه.

ازدیاد طول گرما: اگر در معرض گرما قرار گیرد، هر پروفیل چوب پلاست منبسط می شود، اما پروفیل با کیفیت خوب دارای اتساع کوچک و یکنواخت است.

یک عامل مهم نیز قیمت است، زیرا قیمت کم، همیشه به معنی مواد اولیه بد کیفیت و کمبود مواد افزودنی مهم است، بنابراین قیمت ها همیشه در تغییر خواهد بود و هیچ ارزانی بی دلیل نیست.

هیچ‌کس نمی‌خواهد سرمایه‌گذاری خود را به یک هزینه بی‌فایده تبدیل کند، بنابراین توصیه‌های بالا را قبل از تصمیم‌گیری در نظر بگیرید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید