3 1 - چوب پلاست یا ترمو وود؟

چوب پلاست یا ترمو وود؟

چوب پلاست یا ترمو وود؟ کدام انتخابی مطمئن است؟

چرا انتخاب نوع مناسب ترمو وود و اینکه از چه گونه ی چوبی باشد اهمیت دارد؟

هنگام برنامه‌ریزی پروژه‌هایی با استفاده از ترمو وود – چه ساخت‌وساز خانگی و چه صنعتی – بحثی که اغلب در اوایل فرآیند دغدغه می‌شود این است که از کدام نوع ترمو وود استفاده شود. طیف وسیعی از گزینه ها وجود دارد، اگرچه تصمیم اولیه اغلب بین چوب های نرم (سوزنی برگان) و چوب های سخت (پهن برگان) است. اغلب ساده انگارانه است که فرض کنیم این اصطلاحات به این معنی است که به سادگی، الوار و تخته های تولیدی از آنها سخت یا نرم هستند.

اگرچه این اصطلاح در واقع به نوع درختی اشاره دارد که الوار از آن ساخته شده است. صنعت ساخت و ساز در واقع از یک اندازه گیری خاص به نام مقیاس سختی جانکا (Janka Hardness Scale) برای رتبه بندی استحکام و دوام چوب های مختلف استفاده می کند. که متاسفانه در ایران این رتبه بندی ها وجود ندارد و بیش از 95 درصد ترمو وود های موجود در بازار که بنام فنلاندی بفروش می رسند غیر واقعی می باشند و اغلب از گونه های معمولی سوزنی برگان است که به هیچ وجه بلخص برای استفاده به عنوان کفپوش توصیه نمی شود. اگرچه صرفاً به زبان غیرمعمول درک این تفاوت می تواند مفید باشد زیرا چوب های سخت معمولاً از درختان خزان کننده به دست می آیند، در حالی که چوب های نرم از درختان همیشه سبز یا همان سوزنی برگان است.

درختان پهن برگ با چوبی سخت

درختان پهن برگ در پاییز برگ های خود را می ریزند، اساساً با این کار برای زمستان های سرد آماده می­شوند. برگ‌های آن‌ها حاوی سلول‌هایی هستند که در نهایت مانند قیچی عمل می‌کنند و خود را از قسمت اصلی درخت جدا می‌کنند. سپس آن “برش” بسته و مهر و موم می شود، و به طور اساسی آب را در داخل گیاه نگه می دارد و یخ و سرما را بیرون نگه می دارد. درختان پهن برگ آشنا که به ویژه در فصل پاییز به هنگام ریزش برگ ها چشمگیر هستند عبارتند از: افرای پاییزی، افرای قرمز، درختان زبان گنجشک سفید و البته بلوط های قرمز.

پلاست 1 300x300 - چوب پلاست یا ترمو وود؟

نمایی زیبا از درخت بلوط از گونه های پهن برگ

خواص مکانیکی و فیزیگی چوب پهن برگان

این چوب های سخت (پهن برگ) به دلیل استحکام و همچنین تطبیق پذیری خود مشهور هستند.  به همین دلیلی گونه های سخت چوب و یا همان پهن برگان برای استفاده به عنوان کفپوش مناسب هستند. چوب های سخت (پهن برگ) را می توان در مجموعه عظیمی از پروژه های داخلی و خارجی استفاده کرد. به مبلمان، کفپوش و تخته ها، و همچنین محوطه سازی باغ و روفگاردن و سایر نازک کاری های خارجی فکر کنید. آنها همچنین اولین انتخاب سازندگان سازهایی هستند که از زیبایی‌شناسی زیبای چوب های پهن برگ برای همه چیز، از ساخت گیتار گرفته تا ساخت بهترین ویولن‌های جهان، استفاده می‌کنند.

این مزایا به این معناست که چوب‌های سخت مورد علاقه طراحان و سازندگان هستند، جذابیت زیبایی‌شناختی آن، آنها را برای مشتریان بسیار جذاب می‌کند. چوب‌های سخت تصاویری از پاییز را تداعی می‌کنند – رنگ‌های اصیل گرم و جذاب – رایج‌ترین انواع مورد استفاده در هر دو پروژه ساختمانی و در نازک کاری سفارشی عبارتند از Oak، Teal، Balau، Sapele، Iroko و Meranti.

برای کفپوش کدام گونه چوبی مناسب است؟

بنابراین یک سوال رایج برای آن دسته از کفپوش های ساختمانی این است که آیا باید به سراغ چوب سخت رفت یا چوب نرم؟ خوب، جواب کاملا مشخص است: چوب های سخت (ترمو وود های ساخته شده از گونه های پهن برگ مانند زبان گنجشک).

چوب‌های مختلف سخت ساختار پیچیده‌تری دارند و نسبت به چوب‌های نرم رشدشان بسیار بیشترطول می‌کشد. بنابراین، طبق تعریف، آنها گزینه گران‌تری هستند. آنها مطمئناً بودجه هر پروژه کفپوش سازی را افزایش می دهند، اما قتعدتا ارزش را دارد. اگرچه یک مزیت بزرگ دیگر تزئینات چوبی سخت این است که ظاهر خود را حفظ می کند و برای بسیاری این مهم است.

در واقع، مشتریانی که کفپوش‌های چوبی سخت را بجای چوب‌های نرم استفاده می‌کنند، گزارش کرده ‌اند که کفپوش‌های جدیدشان واقعاً ظاهر آن را در طول زمان بهبود می ‌بخشد و اکثر سازندگان کفپوش پیشنهاد می‌کنند که کفپوش‌های چوبی استاندارد با گونه های سخت چوب در صورت نگهداری خوب می‌توانند بیش از 30 سال دوام بیاورند. علاوه بر دوام، چوب سخت دارای مزیت دیگری است که در برابر آتش مقاوم تر است و به طور کلی در برابر کپک و پوسیدگی با توجه به درختان مقاوم و محکمی که از آنها ساخته شده است، مقاومت بیشتری دارد.

نقاط ضعف ترمو وودها

با این حال، مسلما مهم‌ترین نقطه ضعف استفاده از ترمو وود برای پروژه‌های کفپوش، نیاز آن به تعمیر و نگهداری منظم و رنگ آمیزی سالانه است. اکثر تامین کنندگان توصیه می کنند تخته های کفپوش ترمو وود خود را به محض چیدمان و سپس هر سال یکبار باید حداقل یکبار روغن کاری (رنگ آمیزی) کنید. رنگ آمیزی مبتنی بر روغن می تواند بسیار پرهزینه باشد، اما به سادگی آماده کردن کفپوش چوب سخت شما برای روغن کاری می تواند به خودی خود کار سختی باشد.

تخته ها باید کاملا تمیز و سنباده خورده باشند و همچنین به طور ایده آل با آب تحت فشار شسته شوند. برخی از صاحبان کفپوش ترم وود از کریستال های سودا برای تمیز کردن چوب استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از پاک کننده های شیمیایی اختصاصی برای جوان سازی چوب استفاده می کنند. این می تواند یک کار پرزحمت باشد که بسیاری از مصرف کنندگان آن را دست کم می گیرند!

چوب پلاست با کیفیت بدون نیاز به نگهداری دوره ایی و رنگ آمیزی سالیانه

انتخاب چوب پلاست مناسب برای شما مهم ترین تصمیمی است که باید پس از تصمیم گیری در مورد اینکه چوب پلاست بجای ترمو وود ماده ایده آل برای پروژه شما است، انجام دهید – چه کفپوش یا دیوارپوش. نکته مهم برای درک این است که کلید یک محصول چوب پلاست موفق، خرید از یک برند تامین کننده ی با کیفیت و معتبر و همچنین تولیدات علمی و بروز تولید شده در ایران است. سایت‌های مختلف و و همچنین دنیای مجازی مملو از شرکت‌های فیک تولیدی چوب پلاست هستند که ارزان‌ترین قیمت‌ها را در اینترنت وعده می‌دهند.

اگرچه به طور کلی، در دنیای کامپوزیت های چوب پلاست اگر چیزی بیش از حد خوب باشد مسیر خود را پیدا می کند. اما گاها این تولیدکنندگان فیک که در بازار ایران چندین برابر تولیدکنندگان واقعی هستند با ارائه محصولات بی کیفیت و ارزان گاها نگاه مصرف کننده را نسبت به این محصول تخریب می کنند. چوب پلاست یک مصالح ساختمانی قابل توجه است که در اشکال مختلف و بصورت قالبی تولید می شود. کیفیت محصولات چوب پلاست در ایران می‌تواند از برندی به برند دیگر به‌ طور چشمگیری متفاوت باشد، اما در درجه اول، تامین‌کننده‌ای را بیابید که به آن اعتماد دارید و در حالت ایده‌آل، عرضه‌کننده‌ای را پیدا کنید که هم تجربه در بازار داشته باشد و هم سابقه محکمی از بررسی‌ها و توصیه‌های علمی مشتری داشته باشد، قبل از اینکه به تصمیم‌گیری‌های دیگر بروید.

محصولات چوب پلاست خرید ارزان قیمتی نیست، اما تصمیم گیری صحیح از همان ابتدا از نظر خرده فروش و نوع چوب پلاست می تواند به این معنی باشد که در نهایت سرمایه گذاری بلند مدت صحیحی است که از نظر طول عمر، دوام و کیفیت به صاحبش بازپرداخت می کند. بنابراین بیایید با انتخاب محصولات چوب پلاست مرغوب و با کیفیت محیط ماندگا و زیابایی را برای خانه و یا روفگاردن خود تهیه کنیم.

نکات مهم در انتخاب محصولات چوب پلاست

محصولات چوب پلاست پلاستو وود دارای ویژگی های متعددی است که آن را نسبت به ترمو وود به عنوان یک محصول ماندگار در فضای باز مطلوب تر می کند – طول عمر قانع کننده ترین عامل است. نه تنها یکنواختی در بافت و یکنواختی در کیفیت را در مقایسه با ترمو وود ارائه می‌کند، بلکه کفپوش های چوب پلاست با توجه به سطح برجسته و سه بعدی آنها، بادوام‌تر، مقاوم‌تر در برابر لغزش، پایدارتر و نگهداری پایین‌تری دارند.

از نظر کیفیت کلی محصولات چوب پلاست، برای مصرف‌کنندگان مهم است که به چند نکته توجه کنند که به مشروعیت یک محصول خاص از شرکت اشاره می‌کند – یا در طرف مقابل، زنگ خطر را به صدا درآورند. بنابراین از خود بپرسید، آیا کفپوش های چوب پلاستی که به آنها علاقه دارید دیوارهای ضخیمی دارند؟ هر کفپوشی که کمتر از 6 میلی متر ضخامت دیواره های دک را دارد به سادگی نشان دهنده کیفیت پایین آن است و باید از آن اجتناب کرد. و یا اینکه آیا این شرکت برای محصولات چوب پلاست خود گارانتی معتبر و منطقی ارائه می دهد.

آیا این شرکت فقط خرده فروشی را در سایت‌ های حراج یا بازارهای آنلاین ارائه می‌کند یا یک واحد تولیدی قابل اعتماد است که محصولاتش مورد علاقه بسیاری از سازندگان و معمارها است و در مناطق مختلف یا در واقع در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند؟ آیا این شرکت مستندات و پژوهش های علمی را منتشر می کند یا فقط داده های اولیه در مورد ابعاد، اندازه و قیمت را ارائه می دهد؟ اینها ملاحظات مهمی هستند که همیشه باید هنگام در نظر گرفتن بهترین نوع چوب پلاست برای شما در اولویت قرار گیرند. به یاد داشته باشید، ارزان ترین معامله همیشه بهترین معامله نیست و اغلب منجر به یک محصول با کیفیت پایین تر می شود. روی شهرت قوی و کیفیت اثبات شده سرمایه گذاری کنید و از مزایای بلندمدت بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید